באווירת חג החירות – מהי חירות הנפש

    ד"ר רונית לזר No Comments on באווירת חג החירות – מהי חירות הנפש
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    סיפור יציאת מצרים מלמד כי היציאה משעבוד לחירות מהווה תהליך הכרחי להתהוותו של עם היהודי. חירות רוחנית מתייחסת לשחרור משעבוד לחומר, למאוויים ולמרדף אחר העונג, וכפי שנאמר "אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה". כמו בחירות רוחנית כן בחירות נפשית חשוב שנכיר למה אנו משועבדים, ממה כדאי להשתחרר כדי שנוכל להתפתח ולהתהוות לאדם בעל נפש בריאה:
    האני והחברה- מה יגידו? מה יחשבו? אלו שאלות שמלוות רבות מהחלטות שלנו המעוררות באדם לא פעם מצוקה רגשית. חירות נפש היא לאו דווקא לעשות כל מה שאני חושב לנכון ללא התחשבות בחברה. האדם הוא יצור חברתי וחי בתוך חברה. הדיאלקט בין האני לחברה קיים באופן מתמיד, ואין אפשרות לחיות רק בהתחשב בצד אחד בלבד. במקרים קיצוניים של ביטול הצד השני- כאשר אין מתחשבים כלל בחברה, עלולים להגיע להתנהגויות והפרעות אנטי סוציאליות, וכן מנגד, כאשר מבטלים את העצמי ומרצים כל הזמן את השני, עלולים להגיע לדיכוי הנפש עד חולי נפשי.
    כדי להגיע לחירות הנפש, צריך האדם להכיר את עצמו, את צרכיו האישיים, אמונותיו וערכיו ובמקביל, להכיר בערכה ותרומתה של החברה, במסגרת שהיא תוחמת, בצורך שלו להשתייך אליה וכד'. החירות בהקשר הזה היא היכולת לנוע ולחיות בגמישות בין הצורך האישי וביטוי העצמי לבין דרישות החברה שבחרתי לחיות בה. זהו אתגר מורכב וקשה ,הכרוך לא פעם במחיר נפשי אישי או חברתי כלשהו. הניסיונות להימלט מהמחיר הן אשר לא פעם מחריפות את המצוקה הנפשית עד חולי. האדם צריך להכיר במחיר האישי והחברתי ולבחון מה ועד כמה הוא מוכן ומסוגל לשלם את המחיר. המחיר צריך להיות נסבל, לא מפרק , המתגלה לא פעם כמאתגר ומצמיח. מי שחש שהמחיר שהוא משלם לחיות כאדם אמיתי בתוך חברה גבוהה מידי, צריך להבין שהוא כבול לאחד הצדדים יתר על המידה.
    חלום ומציאות- להשגת חירות הנפש צריך בראש ובראשונה, להכיר ולהקשיב למשאלות ולחלומות, לרצונות ולשאיפות שלכם ושל בני ביתכם.
    אל תפחדו לחלום. יש שנמנעים מלחלום כדי לא להתאכזב, או מנגד חוששים שמא המשאלה דווקא תתממש, אך בכך הם כובלים ומצמצמים את הנפש. לכל עשייה מבורכת קדם לה חלום, חזון. החלום והחזון הם תמיד יותר, מעל ומעבר למציאות. זהו טבעם. ייעודם הוא בהענקת השראה ליצירה ולא כדי לממשם במלואם.
    מנגד, הכירו בפחדים שלכם ושל יקירכם. יש שפוחדים מלהכיר בפחד ולתת לו מקום בנפש שמא יגבר ויתעצם. פחד שנשאר בפנים הוא תמיד גדול, מאיים ולופת את הנפש כשבויה בידו. לעומת זאת, פחד שמזוהה, מדובר ויש אפשרות ליצור שיח עליו, איתו וסביבו, מרחיב את הנפש ומשחררה.
    במקביל, הכירו במציאות. אכן לא פעם היא חסרה ומגבילה. נאמר כי המציאות לעולם מתסכלת. ישנן אכזבות וישנם תסכולים בחיים. יש אנשים שחוששים מחוויות אלו כי עבורם הן שווי ערך להתפרקות. אם אכן זה כך, אז צריך לטפל בתחושות הללו . יש לזכור שלחיות חיים משוחררים, אמיתיים ומלאים אין הכוונה משוללי חוויות של צער וכאב. כולנו יודעים שהחיים עשירים בחוויות שונות ומגוונות, חוויות שמעניקות תחושות טובות לצד חוויות מצערות. האפשרות לחוות את החיים במלואם מעניקה לנו את החירות לחיות את מי שאנו , את היותנו בני אנוש.
    וודאי וספק- אין טבעי יותר מלבקש לחיות בעולם וודאי, בטוח וצפוי. אולם, הקב"ה הועיד לנו עולם קצת שונה. ישנם דברים שהם קבועים וכמעט וודאיים כמו יום ולילה, חורף וקיץ, הבטחותיו לדורי דורות ועוד. אנו משתדלים לארגן לנו ולילדינו חיים צפויים ובטוחים ככל הניתן. אולם, כולנו יודעים שהחיים אינם צפויים והרבה מהם אינם ידועים לנו מראש ומה שכן אף הוא אינו בטוח וודאי. לא בכדי אנו מצרפים כמעט לכל הבטחה בלי נדר. חירות הנפש בהקשר הזה היא היכולת להכיר בהיבטים הבטוחים והצפויים בעולם, לשאוב מהם את תחושת הביטחון הנדרשת ויחד עם זאת להכיר בעולם של ספק, לא צפוי ואינו ידוע. להיות מסוגל לשהות במצבים עמומים ולא ברורים, לישון בלילה גם כשהדברים לא סגורים ולא הגיעו להחלטה או ביצוע. לא לנסות להכפיף את העולם, החברה ואת השני בדיוק אלי. חירות הנפש למעשה היא היכולת לפעול בביטחון מתוך מחשבה שיש בה ספק.
    לסיכום, חירות הנפש להגדרתי היא היכולת הנפשית לנוע בגמישות בין מרחבים שונים ומגוונים בחיי הנפש : בין האני לחברה, בין הפנים לחוץ, בין חלום למציאות, בין הצרכים שלי לשל הזולת, בין מצבי וודאי לספק, בין תחושות חרדה לרוגע, בין כאב וצער לחיות ושמחה, בין להיות לבד לבין להיות עם השני.
    השגת חירות נפש אמתית קשה היא לאדם וכל שכן להנחיל זאת לילדיו, אך היא נדרשת כדי לפתח חיי נפש בריאים ויצירתיים. חירות הנפש מושגת באמצעות תהליך אמיתי ומרגש ולא פעם כואב המתמשך ומתעצב לאורך כל מהלך החיים.
    בברכת והייתם כבני חורין


    ד"ר רונית לזר, עו"ס קלינית. מטפלת במבוגרים, נוער וילדים. קליניקה פרטית באלעד ובירושלים. מרצה במכללה החרדית מבח"ר , חברת סגל האקדמי של אוניברסיטת חיפה ומנהלת את הפורום "פורטל הנפש".
    לשאלות ותגובות ניתן לפנות לכתובת [email protected] או לנייד 052-6346334



    0 תגובות